lesne orzeźwienie

Witaminy i minerały

Świeżo przyrządzone soki dostarczają prawie tych samych składników co surowe warzywa i owoce. Wyjątek stanowi błonnik pokarmowy, którego znaczna część jest usuwana wraz z wytłokami pozostałymi jako produkt uboczny wyciskania soku.
O walorach dietetycznych soków decydują:
- witaminy,
- składniki mineralne
- rozmaite fitoskładniki, w tym polifenole, związki pełniące funkcje barwników roślinnych (karotenoidy, betacyjany, flawonoidy), glukozynolany czy enzymy roślinne.
 
Składnik Działanie Źródło
W I T A M I N Y
Witamina C wspomaga funkcje układu odpornościowego, bierze udział w regeneracji tkanek, utrzymaniu dobrego stanu dziąseł i drobnych naczyń krwionośnych, regulacji poziomu glukozy we krwi, wchłanianiu żelaza i wapnia
 
natka pietruszki, warzywa kapustne, czerwona papryka, owocach cytrusowe i jagodowe
 
Witamina E chroni komórki przed uszkodzeniami, przeciwdziała procesom starzenia, wpływa na czynność gruczołów wewnątrzwydzielniczych, uczestniczy w procesach rozrodczych, zapobiega miażdżycy i chorobom nowotworowym
 
warzywa liściaste (kapusta, jarmuż, szpinak, natka pietruszki), papryka, szparagi, czarne jagody, awokado
Witamina B6 wpływa na funkcje mięśni oraz układu nerwowego, bierze udział w przemianach białek, węglowodanów i tłuszczów, jest niezbędna do produkcji hemoglobiny, ciał odpornościowych, syntezy hormonów i neuroprzekaźników
 
banany, awokado, papryka, kapusta włoska, jarmuż, szpinak
Niacyna wpływa na układ nerwowy i ogólną kondycję psychiczną, jej niedobór objawia się zaburzeniami ze strony układu nerwowego, zapaleniem skóry, nudnością i biegunką
 
awokado, korzeń i natka pietruszki, jarmuż, szparagi, czerwona papryka, pomidor, rzepa
Kwas foliowy jest niezbędny do syntezy DNA, funkcjonowania układu krwiotwórczego i nerwowego oraz prawidłowego przebiegu ciąży, jego niedobór może sprzyjać chorobom układu krążenia, niedokrwistości oraz nowotworom
 
ciemnozielone warzywa (szpinak, jarmuż, brokuły, brukselka), szparagi, buraki, natka i korzeń pietruszki
S K Ł A D N I K I   M I N E R A L N E
Potas uczestniczy w utrzymaniu równowagi wodno-elektrolitowej ustroju, jego niedobór może prowadzić do zaburzeń rytmu serca, zaburzeń ze strony układu nerwowego i mięśniowego oraz sprzyjać nadciśnieniu pietruszka, seler, jarmuż, brukselka, brokuły, buraki, pomidory, marchew, dynia, melony, banany, czarne porzeczki, awokado
Wapń jest podstawowym składników kości i zębów, bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych, skurczach mięśni, ma znaczenie w obniżaniu ciśnienia krwi ciemnozielone warzywa liściaste (natka pietruszki, jarmuż, szpinak), pomarańcze, cytryny, maliny, porzeczki
Magnez
aktywuje enzymy komórkowe, uczestniczy w syntezie białka, przewodnictwie nerwowym, skurczach mięśni i termoregulacji, jego niedobór sprzyja schorzeniom układu sercowo-naczyniowego oraz osteoporozie
 
banany, pietruszka, szpinak, awokado
Żelazo
wchodzi w skład hemoglobiny (barwnik krwi), mioglobiny (barwnik mięśni) oraz enzymów tkankowych, bierze udział w procesach oddychania komórkowego, tworzeniu czerwonych krwinek, wspomaga funkcjonowanie układu odpornościowego oraz detoksykację szkodliwych substancji w wątrobie
 
szpinak, jarmuż, pietruszka, buraki, porzeczki, awokado
F I T O S K Ł A D N I K I
KAROTENOIDY
Beta-karoten
roślinna forma witaminy A, korzystnie wpływa na stan skóry, opóźnia procesy jej starzenia, chroni przed negatywnym działaniem promieniowania słonecznego, odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku
 
marchew, dynia, papryka czerwona, brzoskwinie, morele, mango, papaja, melon, ciemnozielone warzywa (brokuły, jarmuż, szpinak, natka pietruszki)
Luteina i zeaksantyna
chronią wzrok przed promieniowaniem słonecznym i procesami starzenia, zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej (część siatkówki odpowiedzialna za ostrość widzenia) i rozwojowi katarakty
 
brokuły, brukselka, jarmuż, szpinak, sałata
Likopen chroni przed rakiem prostaty i piersi pomidory, arbuz, czerwone grejpfruty, papaja
ZWIĄZKI POLIFENOLOWE
Fenolokwasy
kształtują kwaśny smak, gorycz i właściwości ściągające niektórych pokarmów roślinnych, wykazują właściwości przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, antyseptyczne i żółciopędne
 
jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, porzeczki, truskawki, maliny, jeżyny, sałata, kapusta, szpinak, pomidory, oliwki, cebula
Flawonoidy nadają owocom, kwiatom, łodygom roślin barwę od żółtej poprzez czerwoną, aż po granatową, chronią przed schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, chorobami neurodegeneracyjnymi, nowotworami, alergiami, cukrzycą owoce jagodowe, ciemne winogrona, cytrusy, jabłka, śliwki, morele, brzoskwinie, czerwona kapusta, brokuły, szpinak, sałata, papryka, pietruszka, cebula, przyprawy
GLUKOZYNOLANY
Glukozynolany (glukorafanina, glukobrassycyna, glukonasturcyna, synigryna) i ich pochodne
kształtują charakterystyczny smak i zapach warzyw kapustnych, działają ochronnie na przewód pokarmowy, wykazują właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne, przeciwnowotworowe, przeciwreumatoidalne, neutoprotekcyjne
 
wszelkiego rodzaju kapusty, brukselka, brokuły, kalafior, jarmuż, rzepa, rzodkiew, rukola, rzeżucha, chrzan
ENZYMY ROŚLINNE
Aktynidyna
wspomagają trawienie białek, korzystnie
wpływają na przyswajalność pokarmów, łagodzą dolegliwości będące konsekwencją ciężkostrawnej, wysokobiałkowej diety
 
kiwi
Bromelina ananas
Papaina papaja