koktajl ananasowo-jezynowy

Warzywa czy owoce

Wszyscy lubimy soki ze względu na atrakcyjny smak owoców. Warto jednak zwrócić uwagę także na soki warzywne, spróbować dołączyć do grona ich wielbicieli i docenić nie tylko walory zdrowotne, ale i smak.  
 
Soki owocowe mogą być doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych, przy czym dostarczają też sporo cukrów prostych. To z kolei idzie w parze z odpowiednio wysoką kalorycznością (1 litr soku owocowego dostarcza około 500 kcal). Wypicie szklanki soku owocowego jest korzystne szczególnie wtedy, gdy chcemy szybko uzupełnić straty energii (np. po treningu). Jednak to niekoniecznie dobry pomysł, gdy chcemy schudnąć. Nagminne gaszenie pragnienia słodkimi sokami owocowymi może wręcz być przyczyną tycia. Takiego zagrożenia nie ma ze strony soków warzywnych, które zawierają znacznie mniej węglowodanów i są 2-3-krotnie mniej kaloryczne niż soki owocowe.
 
Niskie spożycie warzyw, zwłaszcza surowych, często wynika z braku pomysłu na wprowadzenie ich do diety. To właśnie dlatego specjaliści często zachęcają, by sięgać przede wszystkim po soki warzywne. Warto jednak pamiętać, że znaczna część „gotowych” soków warzywnych zawiera dodatek soli, który w nadmiarze również nie jest korzystny (wyrzucsolniczke.pl). Kupując sok z warzyw (szczególnie pomidorowy i wielowarzywny), zwracaj uwagę na umieszczone na opakowaniu informacje o zawartości soli.
Najzdrowiej jest przyrządzać soki samodzielnie – masz wówczas pewność co do ich składu i jakości użytych składników.
 
SOKI WARZYWNE SOKI OWOCOWE
 
  • niskokaloryczne
  • zawierają niewiele węglowodanów
  • mogą zawierać dodatek soli (soki „gotowe” in. „kupowane”)
  • mogą być źródłem witamin składników mineralnych, karotenoidów, glukozynolanów, związków polifenolowych
  • polecane podczas odchudzania oraz jako sposób na wprowadzenie do diety dodatkowej porcji warzyw
  • spożywane w dużych ilościach są źródłem zbędnych kalorii
  • dostarczają cukrów prostych
  • mogą być źródłem witamin składników mineralnych, karotenoidów, związków polifenolowych
  • polecane w szczególności osobom o wysokiej aktywności fizycznej, dzieciom oraz rekonwalescentom