cytrynowe orzezwienie

Jak dobierać składniki?

Sok można przyrządzić z jednego lub kilku składników. Zaletą soków wieloskładnikowych jest nie tylko ciekawy smak. Poszczególne warzywa i owoce charakteryzują się zróżnicowanym składem chemicznym. Łączenie ich ze sobą pozwala na uzyskanie kompozycji o najwyższych walorach żywieniowych. Oryginalność receptury to jednak nie wszystko. Jeśli smak soku będzie nie do zaakceptowania, jego właściwości zdrowotne mogą okazać się zbyt słabym argumentem, by przekonać nas do spożycia.
 
Jak przygotować sok, którego picie będzie przyjemnością, a jednocześnie będzie bardzo wartościowy żywieniowo?
 
1. Tajemnica tkwi w podstawowym składniku
Niektóre soki smakują doskonale same, bez przypraw i innych dodatków. Należą do nich m.in. sok marchwiowy, pomidorowy, jabłkowy, pomarańczowy, grejpfrutowy, winogronowy czy ananasowy. Ze względu na powszechnie lubiany lub neutralny smak, poleca się je jako główny komponent soków wieloskładnikowych.
  • Sok marchwiowy dobrze komponuje się z sokami owocowymi (zwłaszcza jabłkowym, gruszkowym, brzoskwiniowym, z cytrusów). 
  • Dodatek pomidorów pasuje nie tylko do warzyw, ale także niektórych owoców. Oryginalny smak można uzyskać łącząc pomidory z arbuzem, truskawkami lub jabłkiem.
  • Bazą soków wieloowocowych jest najczęściej sok jabłkowy lub winogronowy. Jabłka albo cytrusy są często dodawane do tzw. zielonych soków. Ich orzeźwiający aromat doskonale równoważy smak warzyw kapustnych (jarmuż, brokuły), liściastych (szpinak, sałata, natka pietruszki) i korzeniowych (burak, marchew, seler).
2. Rola składników o charakterystycznym lub wyrazistym smaku
  • Niektóre soki (np. z selera, pietruszki, papryki) ze względu na intensywny lub charakterystyczny smak samodzielnie nie nadają się do picia, dlatego zaleca się łączenie ich z sokami o łagodniejszym lub neutralnym smaku.
  • Soki esencjonalne - ostre lub wyraziste (np. ze świeżych ziół, imbiru, cytryny) dla złagodzenia smaku można rozcieńczać wodą.
3. Dodatki nieobowiązkowe
Smak soków można uatrakcyjniać, dodając do nich aromatyczne przyprawy.
  • Najbardziej uniwersalnymi przyprawami do soków warzywnych są: natka pietruszki, koperek, bazylia, majeranek oraz pieprz.
  • Chili, cebula oraz czosnek świetnie sprawdzają się jako dodatek do soku pomidorowego i wielowarzywnego.
  • Cytrynowy i jednocześnie pikantny smak imbiru (w postaci wyciśniętego soku lub proszku) współgra ze smakiem słodkich warzyw, takich jak marchew, dynia, burak, a także z jabłkiem i cytrusami.
  • Do niemalże wszystkich soków owocowych pasuje wanilia i cynamon.
4. Jakość składników
Dobór składników to jedno, ale równie ważna jest ich jakość. W dużej mierze to od niej zależy wartość odżywcza i zdrowotność przyrządzanych napojów.
  • Podobnie jak w przypadku wszelkich potraw surowych, do wyciskania soków należy wybierać warzywa i owoce świeże, dojrzałe, bez widocznych uszkodzeń, najlepiej z upraw ekologicznych lub przynajmniej z pewnego źródła.
  • Produkty roślinne charakteryzują się najlepszymi walorami smakowymi i żywieniowymi w okresie zbiorów. Dlatego warto wykorzystywać przede wszystkim warzywa i owoce sezonowe.
5. A może pożywny koktajl?
Wartość odżywczą soków można zwiększyć, wzbogacając je w dodatki takie jak jogurt, mleko roślinne (np. sojowe, migdałowe, kokosowe), zmielone płatki zbożowe, siemię lniane, oleje z nasion, otręby lub zarodki zbóż. Wartość energetyczną soku znacząco podnosi także uwzględnienie w nim miąższu banana lub awokado. Koktajle uzyskane przez połączenie soków z produktami dostarczającymi białka, węglowodanów złożonych czy wysokiej jakości tłuszczów, mogą stanowić samodzielny pełnowartościowy posiłek.